ان ال پی چیست

NLP  چیست ؟

به طور کلی نمی توان  NLP را محدود به یک تعریف کرد.  اما از تعاریف مختلف می توان استفاده کرد که هر کدامشان از دریچه زاویه ای به آن می پردازند.

ان ال پی به مطالعه و بررسی اینکه چگونه افراد و سازمان های موفق به نتایج مطلوب رسیده اند، می پردازد و اگر این روش ها به دیگران هم یاد داده شود، آنها نیز به همان نتایج مشابه و مطلوب می رسند که در ان ال پی این فرایند را مدل برداری می گویند.

بر این اساس  ان ال پی نشان می دهد که ما چگونه تجربیات ذهنی خود را شکل دهیم، در مورد ارزش ها و باورهایمان بیندیشیم، چگونه حالات هیجانی و عاطفی را در خود ایجاد نماییم و با این تجارب دنیای درونی خود را بسازیم و به آن معنی بدهیم. هیچ رویدادی به تنهایی در درون خود دارای معنی نیست و این ما هستیم که به آن معنی می دهیم و ممکن است که افراد دیگر به همان رویداد، معنی دیگری بدهند و تفاسیر متفاوتی داشته باشند.

NLP با مطالعه ارتباط برترین درمانگران آغاز شد و از دل آن مطالعه هدفمند روابط انسانی بیرون کشیده شد و با اضافه کردن ابزارهای تمرینی و روش های استخراج شده از مدل افراد موفق و استثنایی گسترش یافت. سپس از این ابزارها در ورزش، سیاست، تجارت، اقتصاد، تحصیل، حقوق و … نیز استفاده شد. هر چند ان ال پی چیزی بسیار فراتر از مجموعه ای از تکنیک ها می باشد.

ان ال پی همچنین راهی است برای تفکر. چهارچوبی ذهنی که بر پایه کنجکاوی، اکتشاف و سرگرمی بنا نهاده شده است.

 

NLP مخفف Neuro Linguistic Programing به معنی برنامه ریزی عصبی-زبانی است و در واقع ان ال پی مجموعه‌ای از دستورالعمل ها، اصول و تکنیکهایی است که می‌توان با استفاده از آنها،‌ افکار،‌ رفتار،‌ عادتها،‌ هیجانات و باورهای انسانها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و تغییرات لازم و مورد نظر را در آنها به وجود آورد. ان ال پی باور دارد که برنامه ریزی‌های شکل گرفته در ذهن،‌ چارچوب های رفتاری ما را تعیین می‌کنند و به طور کلی می توان گفت که ان ال پی هر آن چیزی که ما برای ساختن مجدد زندگی مان در تمام جنبه ها نیاز داریم را به ما نشان می دهد.

در زیر تعدادی از تعاریف ان ال پی آمده است. در صورتی که آنها در کنار یکدیگر قرار گیرند به تعاریف مفیدی در مورد ان ال پی خواهید رسید.

  • NLP مطالعه ساختار تجربیات ذهنی است.
  • NLP استراتژی یادگیری سریع در جهت شناسایی و بهره برداری از الگوهای موجود در جهان می باشد.( جان گریندر)
  • NLP هرچیزی است که کار می کند.( رابرت دیلتز)
  • NLP یک گرایش اصول شناسی است که دنباله ای از تکنیک ها را پشت سر خود دارد.( ریچارد بندلر)
  • NLP نفوذ زبان بر روی ذهن ما و رفتار متعاقب با آن است.
  • NLP مطالعه سیستمی روابط انسانی است.( الکس دان اوهن)
  • NLP روش مدل برداری های موثر است که می تواند تکثیر پیدا کند

داستان (داستان ها همواره منابع قدرتمندتری نسبت به تعریف مستقیم در انتقال مطالب هستند.)

پسری از مادرش پرسید: NLP چیست؟

مادرش گفت: پاسخ تو را خواهم داد. اما ابتدا تو باید کارهایی انجام دهی تا بتوانی متوجه بشی. به پدربزرگت بر روی صندلی اش نگاه کن. برو و از او بپرس امروز درد مفاصلش چطور است؟

پسر به سمت پدربزرگ رفت و از او پرسید: پدربزرگ، امروز وضعیت آرتروزت چطور است؟ پدربزرگ گفت: آه. مقداری بد است و این جمله را تکرار کرد. همیشه در هوای مرطوب بد است. امروز به سختی می توانم انگشتانم را حرکت دهم و چهره اش در هم فرو رفت. پسر پیش مادرش برگشت و گفت: او گفت که بد است. من گمان می کنم که این درد او را آزار می دهد. حالا می خواهی به من بگویی که NLP چیست؟

مادر گفت: یک دقیقه صبرکن، قول می دهم. حالا نزد پدربزرگ برو و از او بپرس که جالب ترین کاری که تو در دوران کودکی انجام دادی چه بود؟

پسر نزد پدربزرگ رفت و این سوال را از پدربزرگ پرسید. چهره پدربزرگ گشوده شد و خندید. سپس گفت: خاطرات، زیاد بود. زمانی بود که تو و دوستت در حال بازی بابانوئل بودید و پودر تالک را در تمام حمام پاشیدید، انگار که برف آمده بود. من حسابی خندیدم. اما آنجا را تمیز نکردم. پیرمرد دقایقی در حالی که به جایی خیره شده بود، می خندید. روزی تو را برای پیاده روی بیرون بردم یک روز دوست داشتنی بود و تو داشتی شعری کودکانه را که یاد گرفته بودی با صدای بلند می خواندی مردی از پشت سر نگاه تندی به تو کرد فکر کرد که تو خیلی شلوغ می کنی از من خواست تا تو رو ساکت کنم. تو به دور خود چرخیدی و به او گفتی اگر تو شعر خواندن مرا دوست نداری میتوانی بروی و سر خود را در دیگ جوشان بکنی و سپس با صدای بلندتر ادامه دادی… پیرمرد می خندید . پسر نزد مادرش برگشت و به او گفت: شنیدی که پدربزرگ چه گفت؟ مادر گفت: بله. تو احساس او را با چند خاطره کوتاه تغییر دادی. و این همان NLP  است.

اصول NLP

NLP شش اصل اساسی دارد که به عنوان ارکان NLP شناحته می شوند:

1. شما، وضعیت روحی و سطح مهارتی شما

شما مهمترین بخش در هر مرحله ازتغییر با NLP هستید. شما با کاری که انجام می دهید NLP را واقعی می سازید.

NLP می تواند هم به عنوان ابزاری سودمند برای خلق اثری زیبا و هم برعکس به صورت مخرب مورد استفاده قرار گیرد. موفقیت شما بستگی به این دارد که منابع و مهارت های شما چه چیزهایی هستند. هر چقدر بین اهداف، ارزش ها و باورها که با رفتارها و کلام سنجیده می شود، تناسب بیشتری وجود داشته باشد، شما موفق تر خواهید بود.

2. پیش فرضهای  NLP

پیش فرضهای NLP ،اصول راهنمای NLP و در واقع روح NLP هستند. باورها و نظریاتی که برای خود و دیگران باید مورد توجه قرار گیرد.

3. ارتباط موثر: کیفیت رابطه

ارتباط موثر، ارتباطی است که منجر به اعتماد متقابل می شود. شما ارتباط موثر را با شناخت و احترام به دیدگاه افراد دیگر نسبت به جهان بدست می آورید مانند صحبت کردن به زبان دیگران. ارتباط موثر برای برقراری اعتماد ضروری است. با ارتباط موثر دیگران شما را تایید خواهند کرد و به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود. ارتباط موثر در سطوح بسیاری امکان پذیر است. اما همگی شامل توجه و احترام به دیگران است و در تمامی موارد منجر به اعتماد می شود.

4. هدف: دانستن چیزی که می خواهید

یکی از مهارت های اصلی در NLP مشخص کردن چیزی است که شما می خواهید و توانایی فهمیدن چیزهایی که دیگران می خواهند NLP .بر پایه نتایج حاصل از تفکر دائمی در وضعیت های گوناگون می باشد. بنابراین شما همیشه در حال عمل کردن در مسیر پر فایده هستید. هدف آن چیزی است که شما می خواهید. تمرین زیر کاری است که برای رسیدن به آن انجام می دهید:

تفکر اثربخش که بر پایه سه اصل زیر انجام می گیرد:

  • وضعیت کنونی: در حال حاضر چه وضعیتی دارید؟
  • وضعیت مطلوب: به کجا می خواهید برسید؟
  • طراحی استراتژی: چگونه با استفاده از منابعی که در اختیار دارید و یا ایجاد می کنید به هدف مورد نظر برسید.

5. بازخورد: چگونه خواهید فهمید که در حال بدست آوردن چیزی هستید که می خواهید؟

تنها شما می دانید که چه می خواهید. شما باید به چیزی که در حال بدست آوردن آن هستید، توجه دقیق داشته باشید. بنابراین شما می فهمید که در آینده چه کاری را انجام دهید و به چه چیزی توجه کنید و آیا بازخورد شما دقیق و جامع است یا خیر؟ در بیشتر مواقع این به معنای توجه بسیار دقیق به حواس بینایی، شنوایی و لامسه است که دقیقا چه اتفاقی در حال انجام است. حواس شما تنها راه دستیابی به بازخورد مطلوب است. اطلاعاتی که از حواس خود به دست می آورید، به شما اجازه می دهد تا بفهمید که آیا در مسیر هدف خود هستید یا خیر.

6. انعطاف پذیری:

در صورتی که کاری که در حال انجام آن هستید جواب نمی دهد، کار دیگری را انجام دهید. زمانی که شما می دانید که چه می خواهید و در حال بدست آوردن چه چیزی هستید، هر چه استراتژی های بیشتری برای دستیابی به هدف داشته باشید، شانس موفقیت تان بیشتر خواهد بود. هر چه گزینه های بیشتری در مورد حالت روحی و نحوه برقراری ارتباط و دیدگاه خود در اختیار داشته باشید، به نتایج بهتری دست خواهید یافت NLP. باعث می شود که ما در روابط موثر و آگاهانه خود، گزینه های هدفمند بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

 NLP چه کار می کند؟

NLP با تغییر شخصی آغاز می گردد. در ابتدا شما از آن استفاده می کنید تا بر روی خود به منظور تبدیل شدن به شخصی که واقعا علاقه مند هستید کار کنید و سپس بتوانید بر روی دیگران، تاثیر بگذارید. هر چقدر بیشتر در مورد خودت بدانی، بیشتر می توانی بر دیگران کمک کنی NLP .در مورد کمک به دیگران و غافل شدن از خود نیست .هنگامی که شما به تغییر و پیشرفت شخصی نزدیک می شوید، نیاز دارید که هماهنگ شوید . به عبارت دیگر شما نیاز دارید که برای موفقیت مصمم باشید و به آنچه انجام می دهید باور داشته باشید. هماهنگی به این معناست که شما متعهد به ایجاد تغییر شوید، به طوری که خود را تخریب نکنید.

دوم اینکه شما نیازمند برقراری ارتباط موثر هستید. به عبارت دیگر شما بر اساس یک رابطه متاثر از اعتماد متقابل، عمل می کنید.

سوم: شما نیازمند فراهم کردن آن چیزی هستید که برای رسیدن به تغییر می خواهید. سپس شما می توانید یکی از الگوها، تکنیک ها و یا ترکیبی از الگوهایی که NLP برای تغییر و یادگیری ارائه داده است را به کار ببرید. اهداف شما باید اکولوژیک باشد، به این منظور که دارای نتایج مخرب برای خود و دیگران نباشد.

در نهایت، گام آخر این است که شما به صورت ذهنی، تغییر جدید را تکرار کنید و یاد بگیرید . این تقویت ذهنی به این معنی است که شما به خاطر خواهید سپرد که هنگامی که زمان تست چیزی که یاد گرفته اید فرا می رسد، متفاوت عمل کنید.

link کوتاه

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک نیاز دارید؟ با ما گفتگو کنید